Bodrum Kent Kurulu Seçiminde Yol Hatırlatması: Hukuk Mu, İnisiyatif Mi?
Bodrum Kent Kurulu Seçiminde Yöntem Hatırlatması: Hukuk Mu, İnisiyatif Mi? Geçtiğimiz hafta sonu, Bodrum’da Kent Konseyi seçimleri yapıldı ve bu seçimler kent gündemini bir epey meşgul etti. Yeni lider ve yürütme konseyine muvaffakiyetler dilerken, seçim süreci ve adap eksikliklerine dair kimi önemli sorular gündeme geldi. Bu yazının gayesi, seçilenlere yönelik bir tenkitten fazla, sürecin nasıl […]
Bodrum Kent Kurulu Seçiminde Yordam Hatırlatması: Hukuk Mu, İnisiyatif Mi?
Geçtiğimiz hafta sonu, Bodrum’da Kent Konseyi seçimleri yapıldı ve bu seçimler kent gündemini bir oldukça meşgul etti. Yeni lider ve yürütme konseyine muvaffakiyetler dilerken, seçim süreci ve adap eksikliklerine dair birtakım önemli sorular gündeme geldi.
Bu yazının maksadı, seçilenlere yönelik bir tenkitten fazla, sürecin nasıl işlediğini ve yöntem eksikliklerini tartışmaktır.
Usul Temelden Evvel Gelir
Her şeyin bir sistemi ve yolu olmalı. Bu yolu hakikat çizmediğinizde, amaca ulaşmak bir epey zorlaşır. Kent Konseyi seçimlerinde de yönteme ne kadar dikkat edilirse, aslın sağlam temellere oturması o kadar mümkün olur. Tarz eksiklikleri, aslın meşruiyetini sorgulatabilir.
Yönetmelik, Kent Konseyi’nin kuruluş ve seçim süreçlerini hayli net bir halde belirlemiş. 5. unsurda, “Kent Kurulu Başkanı ve Yürütme Kurulu, birinci 2 yıl ve ikinci 3 yıl için seçilir. Her mahallî seçimden sonra birinci 3 ay içinde belediye liderinin davetiyle yine kurulur” diye yazıyor.
Peki, o vakit soralım!
Cevapsız Sorular
- Toplantı daveti hakikaten belediye liderinden mı geldi?
- Kent Kurulu bileşenlerinin tamamına davet yapıldı mı?
- Katılımcılar, temsil ettikleri kurumların yönetim kurulu kararına dayanarak mı yetkilendirildi?
Elde ettiğim bilgilere nazaran, toplantı davetini eski Kent Konseyi Başkanı yapmış. Bu, usul açısından önemli bir yanlışlığa işaret ediyor. Ayrıyeten, davetin tüm bileşenlere ulaşmadığı da argüman ediliyor.
Açılış ve Divan Seçimi
Toplantının açılış konuşmasının, yönetmelik gereği Belediye Başkanı veya vekili tarafından yapılması gerekirken, eski Kent Konseyi Başkanı bu görevi üstlendi. Bu durumu anlamak güç, zira yetkisi olmadığı halde eski lider, bu sıfatı kullanarak kelam almış.
Bir öbür yol kusuru ise divan şurasının seçiminde yaşanıyor. Yönetmelikte, “Belediye liderinin başkanlığında toplanan genel konsey, toplantıyı yönetim etmek üzere üyeleri ortasından en az üç bireyden oluşan divan heyetini seçer” deniyor. Oysa burada, divan başkanı ve divan üyeleri başka farklı seçildi. Bu da öteki bir tarz kusuru. Adaptan sapmalar, temelin güvenilirliğini sorgulatır.
Sonuç ve Öneriler
Kent Kurulu, şeffaflık, katılımcılık ve hukuka uygunluk üzere unsurlara dayalı olarak çalışmalıdır. Lakin bu prensiplerin gereği, yönteme dikkat etmektir. Şayet yola uyulmazsa, aslın ne kadar hakikat olduğunu sorgulamak kaçınılmaz olur.
Yeni seçilen lider ve yürütme konseyinin, bu süreçteki eksiklikleri düzeltmek için süratli bir biçimde harekete geçmesi hem kamuoyundaki inancı artırır, hem de yönetmelikteki eksikliklerin giderilmesini sağlar.
Bunu yapmazlarsa sırf kendileri değil, tüm Kent Kurulu bu sürecin olumsuz sonuçlarıyla karşılaşabilir.
Kent Konseyi’nin temsil ettiği tüm kurumlar değerli. Lakin bu yapıyı sürdürebilmek için hukuk nizamına ve yola sadık kalmak kuraldır.
Vesselam