Faturadan kaçan tasarrufluya döndü
Avrupa başta olmak üzere tüm dünyada sürdürülebilirliğin ana odağında enerji tasarrufu yer almaya başladı. Yüksek faturalar ve enflasyonla tüketici tasarruflu ürünlere döndü.
Yüksek enerji maliyetleri ve Rusya savaşı ile başta Avrupa olmak üzere tüm dünyada etkili olan doğalgaz krizi, tasarruflu ve uygun fiyatlı ürünleri ön plana çıkardı. Beyaz eşya sektöründe yüksek faturalar ve enflasyon etkisi ile tüketici tercihlerinde bir dönüşüm yaşandığına işaret eden Arçelik Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Akın Garzanlı, “2 sene önce fuarlarda gazlı ocakları görüyorduk bu sene elektrikli ocağa dönüldü. Bu tamamen doğalgaz fiyatlarının artmasının yansıması. Enerji fiyatlarının artması ile birlikte enerji tasarrufu çok ön plana çıkıyor. Gelecekte düşük ısılarda pişirme teknolojileri ön plana çıkacak” değerlendirmesini yaptı. Türkiye’de ise satışların iyi gittiğine dikkat çeken Garzanlı, gelecek dönemler için ise güçlü bir tahmin yapamadıklarını ve Türkiye’nin tahminlerin en zayıf ve zor pazarlardan biri olduğunu ve bundan sonrası için güçlü bir tahmin yapamadıklarını aktardı.
AVRUPA YÜZDE 5 DARALDI
İtalya’da düzenlenen Eurocucina Fuarı’nda sektörle ilgili gelişmeleri değerlendirerek, şirketin ve Türkiye beyaz eşya sektörünün ana ihracat pazarı olan Avrupa’daki enflasyona da değinen Garzanlı, “Ev almak daha pahalı bir hale geldi. Özelikle Almanya ve bazı ülkeler ev satın alma kararını daha uygun bir zamana erteleme eğiliminde. Bu da ister istemez beyaz eşya piyasasını etkiledi. 2023’te yüzde 5’lik bir düşüş var” değerlendirmesini yaptı. Garzanlı, bu noktada tüketicinin kaliteli ve daha uygun fiyatta olan markalara yöneldiğini aktardı. Beko olarak da pazar paylarının arttığını kaydeden Garzanlı, daha üst segmentte de yayılmaya başladıklarını ve 500 Euro üstü ürün satışlarını artırdıklarını kaydetti.
Pişiricilerin yüzde 10’u Türkiye’de üretiliyor
Mutfak aletleri pazarının 280 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaştığını açıklayan Akın Garzanlı, bunun 150 milyar dolarının pişirici cihazlar olduğunu ve pazarın 132 milyon adetlik büyüklüğe ulaştığını belirtti. “Bu 132 milyonun yaklaşık yüzde 10’u Türkiye’de üretiliyor. Türkiye’de üretilen ürünlerin yüzde 65’i ihraç ediliyor. Gerisi Türkiye pazarında satılıyor” bilgisini veren Garzanlı, ankastrede tek haneli solo ürünlerde ise çift haneli satış büyümesi kaydedildiğini söyledi.
Akın Garzanlı
Güneş panelli buzdolabı Güney Afrika’da
Arçelik olarak dünyanın farklı coğrafyalarında farklı projelere imza attıklarını aktaran Akın Garzanlı, gıda israfı ile mücadelede şef MASSİMO Bottura ile ‘aş evleri’ projesini hayata geçirdiklerini ve Reffettioro olarak adlandırılan bu yerlerde 1.070 tondan fazla yiyeceğin israfının önüne geçilerek 2.4 milyon tabak yemeğin ihtiyacı olan insanlara ulaştırıldığını aktardı. Defy markası ile faaliyette oldukları Güney Afrika’da güneş enerjisi paneli ile ilk buzdolabı ve dondurucuyu piyasaya sunduklarını kaydeden Garzanlı bu ürünlerin 1.200 dolarlık fiyatla satıldığını aktardı.